De SEAT Ateca als lesauto

Vorig jaar schreven we er al over: de SEAT Ateca is lesauto van het jaar 2019 geworden. Tijdens de Nationale Rijschooldag bij Autotron werden er door rijinstructeurs uit het hele land testritten gereden en de Ateca haalde met een 8,95 de hoogste score van alle nieuwe auto’s. Naast de SEAT scoorde ook de Volvo XC40 en de Volkswagen Polo uitstekend.

De hoge score verklaard

Maar wat verklaart nu die populariteit van deze telg uit de SEAT-familie? We vroegen het één van de rijschoolhouders: “De auto is een eigenlijk een kruising tussen een SUV en een station”, zo verklaart Tony, rijschoolhouder bij Rijschool Delfin in Delft, die al enige tijd met de Ateca als lesauto rijdt. “De auto staat hoog op zijn pootjes waardoor je een goed overzicht in het verkeer hebt, geen overbodige luxe wanneer je met onervaren weggebruikers de weg op gaat. Daarnaast heeft de auto een sportief rijgedrag en is ze zeer betrouwbaar en veilig. Dit heeft ook zwaar gewogen in mijn afwegen om dit model als lesauto te kiezen”, aldus de rijschoolhouder.

[text-blocks id=”google-resp-ad”]

SEAT Ateca uitgegroeid tot Spaans vlaggenschip

De Ateca is een typische crossover een echte kruising tussen een SUV en een station. Dit geeft hem het uiterlijk van een echte terreinauto. Schone schijn overigens want in de basis is de Ateca een echte asfaltvreter. Er bestaat wel een vierwielaangedreven versie waarmee valt te offroaden, maar hier hangt wel een fors prijskaartje aan. De basisversies zijn daarentegen een stuk scherper geprijsd vanaf 26.600 euro.

De auto is overigens dertien centimeter korter dan de Volkswagen Tiguan, het model waarmee de Ateca wil concurreren. Toch is dit aan de ruimte in de auto niet te merken. De grote kofferbak en de riante zit achterin zorgen ervoor dat de SEAT prima door kan voor gezinsbak. Het model is tevens beschikbaar met een ruime keuze van motoren (de auto is leverbaar in twee benzine en twee diesel varianten). De Ateca is daarnaast leverbaar met handgeschakelde en automatische versnellingsbak. Verder bestaan er upgrade-mogelijkheden als de het pakket Professional 3. Bij deze upgrade krijg je een handige wegklapbare trekhaak en voorruitverwarming.

Concurrentie met de Tiguan

Met dit eerste crossover model van SEAT wordt zoals gezegd de concurrentie aangegaan met de VW Tiguan. Een concurrentieslag die goed lijkt te werken, want de uiterlijke kenmerken in combinatie met de scherpe prijs scoren goed bij de consument. Dit zien we ook terug in de cijfers die gerust sensationeel zijn te noemen: met een groei in SEAT-verkopen in Nederland van bijna 30% en in België van maar liefst 45%. In deze groei heeft de Ateca een groot aandeel gehad. Met recht een paradepaardje dus.