Het langste en kortste Formule 1-circuit ooit

Formule 1, de koningsklasse van de autosport, heeft in haar rijke historie een breed scala aan circuits gezien. Van schilderachtige wegen die zich slingeren door plattelandsdorpen tot ultramoderne racebanen, heeft elke F1-circuit zijn unieke karakter en uitdagingen. Maar welk van deze F1 circuits kan de titel claimen van het langste of het kortste ooit?

Het langste F1-circuit: Pescara Circuit

Een circuit uit een vervlogen tijdperk, het Pescara Circuit in Italië, houdt de record van het langste Formule 1-circuit ooit op de F1-kalender. Gelegen in de schilderachtige regio Abruzzo, strekte dit ‘platteland’ circuit zich uit over een adembenemende lengte van 25,801 kilometer.

In gebruik van 1924 tot 1961, was het Pescara Circuit een getuige van de vroege dagen van de Formule 1, een tijdperk waarin de veiligheid van coureurs vaak een ondergeschoven kindje was. Openbare wegen werden afgezet om een circuit te vormen, met auto’s die met hoge snelheden langs bomen en door dorpen raasden. Inclusief twee rechte stukken van 5,5 kilometer lang, was het zeker een baan voor de durfals.

In 1957 vond de enige officiële Formule 1 Grand Prix voor het wereldkampioenschap plaats op dit circuit. De Britse coureur Stirling Moss behaalde hierbij niet alleen de overwinning, maar noteerde ook de snelste ronde met een gemiddelde snelheid van 158,88 kilometer per uur.

Pescara’s Grand Prix van 1957 was ook een publiekstrekker, met meer dan 200.000 bezoekers die de actie live bijwoonden. Toch, ondanks de populariteit en het unieke karakter van het circuit, was Pescara ook berucht om zijn gevaarlijkheid. Zo weigerde Enzo Ferrari zelfs zijn coureurs naar deze race te sturen.

kortste F1-circuit

Het kortste F1-circuit: Circuit de Monaco

Sinds de introductie van het stratencircuit voor Grand Prix-racing in 1929, heeft Monaco diverse lay-outs gekend. In de periode tussen 1929 en 1971 was het stratencircuit van Monaco zelfs nog korter, met een lengte van 3,145 kilometer en veertien bochten.

In tegenstelling tot veel andere circuits, is het stratencircuit van Monaco in de loop der jaren nauwelijks veranderd. De reden? De beperkte ruimte in het prinsendom laat weinig ruimte voor aanpassingen aan het circuit.

Waarom het Circuit de Monaco het kortste F1-circuit blijft

Ondanks de uitdagingen die gepaard gaan met het houden van een race in zo’n krappe ruimte – denk aan het positioneren van motorhomes buiten het circuit of het bergen van een beschadigde F1-auto – blijft het Circuit de Monaco een vaste waarde op de F1-kalender. De historische allure en iconische gebouwen rond het circuit zijn kenmerkend voor het prinsendom en dragen bij aan de unieke charme van de race.

Tegelijkertijd zorgt deze beperkte ruimte ervoor dat het waarschijnlijk zal blijven als het kortste circuit in de Formule 1. Om een F1-race te organiseren, moet een locatie de Grade 1-status van de FIA behalen. Een van de vereisten voor deze licentie is dat het circuit een minimale lengte van 3,5 kilometer heeft. Het Circuit de Monaco is hierop een uitzondering, waardoor het de titel van het kortste F1-circuit zal blijven dragen.