Mijn Ateca
Sinds 22 september 2016 ben ik de trotse berijder van een spiksplinternieuwe SEAT Ateca, een Bila witte 1.4 EcoTSI Style met DSG. Daaraan zijn toegevoegd het pakket Upgrade Professional 3, een elektrisch wegklapbare trekhaak, het SEAT Drive Profile en een verwarmbare voorruit. Hieronder vind je alles wat er te vertellen is over mijn SEAT Ateca, de eerste SUV van het Spaanse merk.
•Verbruik (10) •Q1 van 2018 •Verbruik (9) •Kilometers in 2017 •Tanken & verbruik (8) •Bezoek VAG Chotkan •Foto's Thule •Thule Europower 916 •Verjaardag •Vakantie met caravan •Knaus Sport 450 QU •Verbruik (7) •Trekhaak-kogel •Halverwege 2017 •Prijzen •Verbruik (6) •Cruise Control •Alles voor en over de auto
Verbruik (10)
zaterdag 9 juni 2018
Zojuist mijn zuinigste tank ooit mogen noteren. Sinds de vorige tankbeurt op 5 mei heb ik 606 kilometer gereden en ik moest er vandaag 43,81 liter ingooien om weer vol te zijn. Dat betekent dus een verbruik van 7,23 liter per 100 km oftewel 1 op 13,8. En zo zuinig was ik dus nog nooit met één volle tank!
Het nieuwe gemiddelde vanaf het begin (september 2016) is nu:
Q1 van 2018
zondag 1 april 2018
Het eerste kwartaal van 2018 zit er op; tijd voor een kleine update over mijn Ateca…
Met nu 10.995 kilometer op de teller, heb ik de eerste drie maanden van dit jaar in totaal 1.026 km afgelegd, een gemiddelde dus van 342 km per maand. Ja, ik rijd momenteel wel heel erg weinig. Ligt geenszins aan de Ateca overigens, maar ik fiets vandaag de dag naar m’n werk en heb verder ook niet veel noodzaak mij regelmatig per auto te verplaatsen.
Kijkend naar de rijstijlscores van de Mijn SEAT-app rijd ik, na januari en februari, de afgelopen tijd ook weer iets netter. Niet dat ik daar echt op let, maar de cijfers liegen niet:
Verbruik (9)
zaterdag 27 januari 2018
Zojuist de tank bij 10.274 kilometer op de teller weer volgegooid met 41,64 liter. Sinds de vorige tankbeurt op 22 december heb ik daarmee 526 kilometer gereden, waarvan een klein deel met een aanhanger. Dat betekent dus een verbruik van 7,92 liter per 100 km oftewel 1 op 12,6. Prima hoor!
Mijn complete tankgeschiedenis van het begin in 2016 tot nu:
2017
maandag 1 januari 2018
Ik heb het jaar 2017 afgesloten met net geen 10.000 km op de teller van mijn Ateca: 9.969. Dat betekent dat ik de afgelopen 12 maanden 6.605 kilometers heb afgelegd. Ik weet het; het is niet veel, maar altijd wel met heel veel plezier. Dat er in 2018 nog maar vele mooie ritten bijkomen…
Verbruik (8)
zondag 19 november 2017
Gisteren weer getankt en ik bleek sinds de vorige tankbeurt (21 oktober) redelijk zuinig te hebben gereden. Na 573 kilometer moest ik er voor een volle tank 44,12 liter bijgooien. Dat betekent dus 7,70 liter per 100 km oftewel 1 op 13,0; beter dan mijn gemiddelde tot nu toe.
Het nieuwe gemiddelde is nu:
Bezoek VAG Chotkan
vrijdag 27 oktober 2017
Afgelopen zondag heb ik met mijn Ateca een bezoek gebracht aan VAG Chotkan in Tiel om verschillende instellingen te laten aanpassen. Een verslag hiervan via onderstaande knop:
VAG Chotkan
vrijdag 20 oktober 2017
Zondag heb ik een afspraak bij VAG Chotkan in Tiel voor het opwaarderen van mijn Ateca. Belangrijkste is het activeren van Trailer Assist. Andere zaken die op mijn verlanglijstje staan zijn onder andere het uitschakelen van het Start Stop-systeem, het laten zakken van de buitenspiegel passagierszijde bij achteruitrijden en het inklappen van de buitenspiegels bij afsluiten.
Binnenkort hier mijn bevindingen!
Foto’s Thule Europower 916
zondag 8 oktober 2017
Foto’s van de Thule Europower 916 fietsendrager op mijn Ateca:
Vandaag eerste rit gemaakt en supertevreden mee. Eenvoudig op en van trekhaak te zetten/halen en fietsen plaatsen gaat prima. Alles zit vervolgens stevig vast. Tijdens het rijden geen enkele last van gerammel of geschommel en zicht naar achteren is nog goed. En ook handig: je kunt het rek (ook met fietsen er op!) wegkantelen waarna je de Ateca-achterklep probleemloos kunt openen en sluiten.
Nog wat specificaties:
• Fabrikantcode: ZC 916020
• Kleur: zilver/zwart
• Gewicht: 18,9 kg
• Geschikt voor twee fietsen, ook elektrische;
• Laadvermogen: 60 kg;
• Maximum gewicht per fiets: 30 kg;
• Koppeling op de trekhaak;
• Stekkeraansluiting: 7-polig (verloop naar Jaeger 13 nodig!)
• Géén gereedschap nodig;
• Kantelbaar & inklapbaar;
• 5 jaar garantie
Thule Europower 916
woensdag 4 oktober 2017
Gisteren besteld bij Coolblue, vandaag voor een prima prijsje in huis: de fietsendrager Europower 916 van Thule. Hiermee kunnen we er op uit met de fietsen. Eerste indruk is top: monteren op de trekhaak is werkelijk een fluitje van een cent en het geheel voelt zeer solide en veilig.
Binnenkort foto’s op de Ateca!
Verjaardag
Vrijdag 22 september 2017
Vandaag precies een jaar geleden, heb ik mijn SEAT Ateca opgehaald bij Wittebrug Voorschoten. Dat er nog maar vele heel plezierige kilometers mogen volgen op de 8.353 die er nu op de teller staan!
Vakantie
Zondag 30 juli 2017
De eerste vakantie met de Ateca-Knaus-combinatie zit er weer op. Uitstekend bevallen!
Knaus Sport 450 QU
Zaterdag 8 juli 2017
Daar is ze dan: onze Knaus Sport 450 QU voor het eerst achter m’n Ateca.
Verbruik (7)
Zaterdag 8 juli 2017
Bij het tanken vandaag blijk ik de afgelopen weken een stuk zuiniger te hebben gereden. Na 541 kilometer hoefde er slechts 40,68 liter bij. Dat betekent dus 7,52 liter per 100 km oftewel 1 op 13,3. Veel beter dan mijn gemiddelde tot nu toe (8,5 liter/100 km, 1 op 11,8).
Het nieuwe gemiddelde is nu:
Trekhaak-kogel
Vrijdag 7 juli 2017
Volgende week op vakantie en dus voor het eerst de caravan achter mijn Ateca hangen. De trekhaak-kogel is er inmiddels na een schuurpapiertje en wat wasbenzine ook helemaal klaar voor:
Halverwege 2017
Zaterdag 1 juli 2017
Het eerste half jaar van 2017 zit er op. Met een kilometerstand van 6.097 op de teller heb ik die zes maanden 2.733 kilometer afgelegd in mijn Ateca. En als ik de rijstijl-score in de ‘Mijn SEAT’-app mag geloven, heb ik het afgelopen kwartaal steeds netter gereden:
Prijzen
juni 2017
Sinds de introductie van de SEAT Ateca zijn de prijzen stap voor stap flink omhoog gegaan. Eerst was dat nog relatief door het verplicht in de catalogus-prijs opnemen van € 785,- aan afleverkosten. Maar per juni 2017 zijn er echte prijsverhogingen doorgevoerd. En zo wil het dat ik voor mijn SEAT Ateca Style 1.4 TSI met DSG in september vorig jaar nog € 32.300 betaalde, terwij deze nu voor € 34.450 wordt aangeboden.
Toch een verschil van ruim € 2.000,- (€ 1.365,- exclusief de afleverkosten).
Verbruik (6)
Donderdag 25 mei 2017
Weer wat aandacht voor mijn verbruik. Zojuist na 534 kilometer 45,35 liter in de tank gegooid. Dat betekent dus 8,49 liter per 100 km. Met op dit moment 5.668 km op de teller is mijn totaalverbruik nu 8,5 liter per 100 km, oftewel 1 op 11,8. Gezien het feit dat ik voornamelijk korte ritjes maak, ben ik daar bijzonder tevreden mee…
Cruise Control
En beetje lastig precies te schatten, maar ik denk dat ik de Cruise Control van mijn Ateca zo’n 75-80% van de tijd aan heb staan. Binnen de bebouwde kom zet ik ‘m bijvoorbeeld vast op maximaal 55 km/u en na iedere onderbreking is een klik op RES(ume) voldoende om weer terug te keren naar een flitspaalveilige snelheid. Ik zou niet meer zonder kunnen…
Nog uniek?
Maandag 24 april 2017
Tot en met afgelopen zaterdag zijn er in Nederland in totaal 1.214 SEAT Ateca’s op kenteken gezet waarvan er 638 stuks een 1.4 TSI-benzinemotor onder de motorkap hebben liggen. Beperken we die groep tot de exemplaren met DSG aan boord dan blijven er nog 337 over. Slechts 28 daarvan zijn in de uitvoering Style en van die auto’s zijn er zes in het wit. Helemaal uniek lijkt mijn Ateca dus niet meer in Nederland.
Nemen we echter in ogenschouw dat ik als extra’s de Upgrade Professional 3, een elektrisch wegklapbare trekhaak, het SEAT Drive Profile, de verwarmbare voorruit en, als cadeautje van SEAT, welcome lights in de buitenspiegels heb, lijkt het mij sterk dat er ergens binnen onze landsgrenzen nog een 100% identieke SEAT Ateca rondrijdt…
•Ateca met caravan •Spritmonitor •Rijstijl-score •Wit •Auto Hold •Verbruik (5) •Front Assist •2016 •Verbruik (4)
Ateca met caravan
Waar ik mij erg op kan verheugen: de eerst Ateca-rit met op de kogel van de wegklapbare trekhaak onze Knaus Sport 450 QU. Deze caravan met een maximaal gewicht van 1.300 kilogram moet geen probleem zijn voor mijn Ateca 1.4 TSI DSG met een maximaal aanhangergewicht geremd van 1.600 kilogram en een motorische trekkracht van 250 Nm.
Spritmonitor
Mijn verbruik houd ik bij via de Duitse website Spritmonitor. Je voert daar voor iedere tankbeurt het aantal getankte liters in, de kilometerstand en het betaalde bedrag en zij doen de rest. Zo ben je altijd op de hoogte van je verbruik en kosten!
Rijstijl-score
Zaterdag 1 april 2017
In de ‘Mijn SEAT’-app zie je in één oogopslag hoe netjes je rijdt ten opzichte van andere SEAT-bestuurders. Dit wordt uitgedrukt in de zogenoemde Rijstijl-score. En ik blijk daarbij in het eerste kwartaal van 2017 redelijk constant te scoren:
Wit
Woensdag 1 maart 2017
Nog altijd heel erg blij met de kleur van mijn Ateca. En ik ben niet de enige die heeft gekozen voor een witte uitvoering; van de tot vandaag op kenteken gezette 875 Ateca’s zijn er 230 Bila White (Signaallak) of Nevada White (Metallic). Dat betekent dus 26,2%…
Auto Hold
Een geweldige feature en altijd aan in mijn Ateca: Auto Hold! Ingeschakeld zorgt dit er voor dat een eenmaal stilstaande auto automatisch, dus zonder dat je het rempedaal hoeft in te trappen, op z’n plek wordt gehouden. En dat is, zeker in combinatie met DSG, ideaal; je hoeft, bijvoorbeeld voor een stoplicht, hierdoor niet meer de rem ingedrukt te houden om te voorkomen dat de wagen gaan rollen. De rechtervoet kan dus alvast boven het gaspedaal om bij groen licht direct weg te kunnen rijden. Auto Hold houdt daarbij de laatste remdruk vast die door de bestuurder is gegeven. Bij gasgeven (of bij manuale schakeling het op laten komen van de koppeling) wordt de rem direct losgelaten.
Aan/uit-zetten van Auto Hold gebeurt door middel van een knop bij de elektronische handrem-hendel (foto links) en een groene P in het instrumentenpaneel is de indicatie dat Auto Hold op dat moment actief is (foto rechts)…
Verbruik (5)
Woensdag 8 februari 2017
Sinds de laatste update op 21 december tweemaal getankt. Eerst op 14 januari na 508 kilometer 43,02 liter (8,47 liter per 100 km) en nu vandaag na 522 kilometer 44,27 liter (8,48 liter per 100 km). Bij de laatste tankbeurt stond de kilometerteller op 4.123 kilometer.
Voor het bijhouden van mijn verbruik gebruik ik Spritmonitor.de. Het actuele totaal-verbruik per 08/02/2017:
Front Assist
Zaterdag 6 januari 2017
Vandaag een melding op basis van de Front Assist met City-noodstopfunctie in m’n auto meegemaakt. De auto voor mij remde plotseling flink af voor voetgangers bij een zebrapad, ik was een fractie te laat met reageren en werd direct visueel (zie foto hieronder) én akoestisch gewaarschuwd. Mijn reactie was blijkbaar voldoende, want tot een autonome ingreep van de auto kwam het niet.
Desondanks een prachtig systeem en een veilig gevoel!
2016
Zondag 1 januari 2017
Het jaar 2016 afgesloten met 3.364 op de teller. Hopelijk komen daar in 2017 nog heel veel veilige Ateca-kilometers bij! De eerste zitten er in ieder geval al weer op: vannacht 21 km naar huis vanuit Zoetermeer…
Verbruik (4)
Woensdag 21 december 2016
Sinds de laatste update op 26 oktober tweemaal getankt. Eerst op 24 november na 508 kilometer 43,63 liter (8,6 liter per 100 km) en nu vandaag na 516 kilometer 43,44 liter (8,4 liter per 100 km). Bij het tanken stond de kilometerteller op 3.093 kilometer.
Voor het bijhouden van mijn verbruik gebruik ik Spritmonitor.de. Het actuele totaal-verbruik per 21/12/2016:
•Elektrische achterklep •Ateca forum •Start/Stop-knop (2) •Bagageruimte •Verbruik (3) •Verbruik (2) •Wegklapbare trekhaak •Start/Stop-knop
Elektrische achterklep
Waar ik nog echt iedere dag van geniet: de elektrische achterklep van mijn Ateca! Op mijn Style niet met voetbediening, want daarvoor moest ik voor € 3.990,- Upgrade Professional 4 toevoegen. Maar gelukkig blijven er nog voldoende bedieningsmogelijkheden over: op de achterklep zelf, met de afstandsbediening en met een knop in het middenconsole.
Ateca forum
Op het forum van de website SEAT-online.nl heb ik sinds eind september een thread lopen over mijn SEAT Ateca.
Klik op onderstaand logo om deze te bekijken:
Start/Stop-knop (2)
Dinsdag 15 november 2016
Vandaag de schakelaar van de Start/Stop-knop van mijn Ateca laten vervangen bij Wittebrug Voorschoten. Deze bleef bij indrukken regelmatig iets ‘plakken’, maar een nieuwe was op 12 oktober niet op voorraad. Het euvel zou nu dus definitief moeten zijn verholpen. Het eerste gebruik voelde in ieder geval al een stuk beter aan.
Uniek!
Zondag 13 november 2016
Op het moment van schrijven zijn er in Nederland in totaal 249 SEAT Ateca’s op kenteken gezet. Daarvan zijn er 143 stuks voorzien van een 1.4 TSI-benzinemotor. Beperken we die groep tot auto’s met DSG aan boord dan blijven er nog 76 over. Slechts 10 daarvan zijn in de Style-uitvoering en van dat tiental is er één in het wit…
…de mijne! 😉
Bagageruimte
Zo veel ruimte om te vullen: 510 liter standaard en zelfs 1.604 liter met neergeklapte achterbank!
Verbruik (3)
Woensdag 26 oktober 2016
De wagen vandaag na 549 kilometer weer afgetankt met 43,82 liter. Dit keer ook een aantal langere ritten gemaakt (tweemaal ruim 150 km) en direct een flinke daling in het benzineverbruik. Ik kwam nu uit op 8,0 liter per 100 km oftewel 1 op 12,5.
Voor het bijhouden van mijn verbruik gebruik ik Spritmonitor.de. Het actuele totaal-verbruik per 26/10/2016:
Verbruik (2)
Woensdag 19 oktober 2016
Vandaag weer getankt (41,55 liter) en sinds de vorige keer (7 okt.) 459 kilometer gereden. Dat betekent dus een verbruik van 9,1 liter per 100 km oftewel 1 liter op 11,0 kilometer.
Voor het bijhouden van mijn verbruik gebruik ik Spritmonitor.de. Het actuele totaal-verbruik per 19/10/2016:
Wegklapbare trekhaak
Benieuwd naar de precieze werking van de elektrisch wegklapbare trekhaak, optioneel verkrijgbaar op de SEAT Ateca? Bekijk de video:
Start/Stop-knop
Woensdag 12 oktober 2016
Mijn Ateca heeft een dagje doorgebracht bij Wittebrug in Voorschoten. Naast wat kleine zaken (een rammeltje in het rechtervoorportier, ruitensproeiers wat te hoog afgesteld en een paar dingen die niet goed werkten in de MijnSeat-app) was het belangrijkste probleem het niet optimaal functioneren van de Start/Stop-knop. Bij indrukken lijkt deze iets te blijven hangen, plakken als het ware.
Alles keurig opgelost, maar… een nieuwe Start/Stop-knop was niet op voorraad bij de dealer en de importeur en ook de fabriek kan deze op dit moment niet direct leveren. Wordt over een maand of zo hopelijk vervolgd…
•Verbruik (1) •Brodit telefoonbevestiging •Foto's (2) - Ateca by night •Tanken •Foto's (1) •Samenstelling •Uitrusting •De motor
Verbruik (1)
Vrijdag 7 oktober 2016
De tweede tankbeurt zit er inmiddels op. Sinds de vorige keer heb ik 530 kilometer gereden en 45,86 liter getankt. Dat betekent dus een verbruik van 8,7 liter per 100 km oftewel 1 op 11,6. Helemaal niet ontevreden mee met een nog zo’n nieuwe auto…
Voor het bijhouden van mijn verbruik gebruik ik Spritmonitor.de. Het actuele verbruik per 07/10/2016:
Brodit telefoonbevestiging
Vrijdag 30 september 2016
Sinds vandaag ook in mijn Ateca: een zeer fraaie telefoonbevestiging van het Zweedse merk Brodit. Deze bestaat uit de zogenoemde ProClip die speciaal is ontworpen voor de Ateca (ProClip Seat Ateca 17- angled mount; productnummer 855255), met daarop gemonteerd een actieve houder voor m’n iPhone (Active holder with cig-plug; productnummer 521660). Deze laatste had ik al in mijn vorige auto en heb ik heel eenvoudig overgeplaatst. De USB-kabel is aangesloten op de USB-poort van de Ateca waardoor het nu slechts een kwestie van inschuiven is en de telefoon wordt verbonden met het media-systeem via CarPlay en laadt direct ook op. Gemak dient de mens!
Foto’s (2): Ateca by night…
Een aantal foto’s vlak voor het echt donker werd…
Tanken
Dinsdag 27 september 2016
De eerste tankbeurt diende zich vandaag duidelijk aan:
Met de benzine die er bij aflevering in zat ongeveer 540 km gereden en er nu 44,5 liter ingegooid. Over het verbruik valt nog weinig te zeggen; ik ben de auto nog aan het inrijden. Zodra ik er 1.000 km of zo heb opzitten zal één en ander wel betrouwbaarder/realistischer worden.
Foto’s (1)
Mijn Ateca; van buiten en van binnen…
Samenstelling
Mijn SEAT Ateca:
• SEAT Ateca 1.4 EcoTSI Style DSG-7 (KH72YZ/17/STY)
• Bila White signaallak (CL02)
• Upgrade Professional 3 (UP3)
• Elektrisch wegklapbare trekhaak (PGR)
• SEAT Drive Profile (PFD)
• Verwarmbare voorruit (PW2)
En dat ziet er dan zo uit:
Uitrusting
De standaard-uitrusting van de Style-versie:
VEILIGHEID/TECHNIEK
• Airbag aan bestuurders- en bijrijder (uitschakelbaar voor bijrijder) • Anti blokkeer systeem (ABS) • Bandenreparatieset • Bandenspanning controlesysteem • Driepuntsveiligheidsgordel 3x achter • Driepuntsveiligheidsgordel vóór met gordelspanner • Elektronisch differentieel sper (XDS) • Elektronische stabiliteits controle (ESC) • Front assist inclusief City emergency braking en voetgangersherkenning • Hill hold control • Hoofd- en zij airbags voor bestuurder en bijrijder • Hoofdsteunen achter 3x, verstelbaar • Hoofdsteunen vóór (actieve hoofdsteunen die de kans op een wiplash verkleinen) • ISOFIX- bevestigingspunten op de achterbank • Knie-airbag bestuurderszijde • Multi-collision brake system • Passagiersairbag uitschakelbaar • Vermoeidheidsherkenning • Waarschuwingstoon en -lampje bij niet dragen van gordel voor en achter
EXTERIEUR
• Bumpers, deurgrepen en buitenspiegels in carrosseriekleur • Wiellijsten, bumperdelen en dorpels in zwart uitgevoerd • Dakreling in zwart uitgevoerd • Kentekenplaatverlichting in LED • Koplampen halogeen met LED dagrijverlichting • LED achterlichten • Mistlampen vóór met bochtverlichting • Parkeersensoren achter • Velgen lichtmetaal 17 inch, type Dynamic • Zilverkleurige diffuser en voorbumper
INFOTAINMENT
• Media system Plus met 8″ touchscreen • MirrorLink, Apple CarPlay en AndroidAuto connectivity (Full link technology)
INTERIEUR
• 12v aansluiting in middenconsole • Achterbank in delen neerklapbaar • Achterbank neerklapbaar vanuit bagageruimte • Automatische airconditioning met 2 zones (climatronic) • Bagageruimte verlichting • Bagageruimte afdekking • Bekerhouder vóór 2x • Bekleding stof • Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar • Bevestigingsoog in bagageruimte 4x • Binnenverlichting vóór en achter • Bluetooth telefoonvoorbereiding en audiostreaming • Boordcomputer (met schakelindicator bij handgeschakelde versies) • Buitenspiegels elektrisch verstelbaar, inklapbaar en verwarmbaar • Buitentemperatuurmeter • Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening • Comfortstoelen vóór • Cruise control • Elektronische handrem • Geïntegreerde Mijn SEAT module inclusief 2-jarig abonnement • Leeslampjes 2x vóór en 2x achter • Lendesteunverstelling vóór • Luidsprekers acht • Make-up spiegels in zonneklep, verlicht • Middenarmsteun achter (inclusief skiluik) • Middenarmsteun vóór met opbergvak in hoogte en lengte verstelbaar, ventilatieroosters achter en bekerhouders • Monochroom display in instrumentarium • Multifunctioneel stuurwiel in leder • Opbergvak onder berijdersstoel • Opbergzak aan achterzijde voorstoelen • Passagiersstoel in hoogte verstelbaar • Portierruiten vóór en achter elektrisch bedienbaar • Schakelflippers aan het stuur (alleen bij DSG transmissie) • Schakelpookknop met leder bekleed • Snelheidsbegrenzer • Start-/stopsysteem • Toerenteller
PLUS…
Met Upgrade Professional 3 krijg ik daarbovenop de volgende extra’s:
• Media System Navi • Bluetooth telefoon en audio-streaming • Spraaksturing • Kleurendisplay in instrumentarium • 2 SD-kaartlezers • Regen- en lichtsensor • Automatisch dimmende binnenspiegel • Achteruitrijcamera • Donker getinte ruiten achter • DAB+ radio • Full-LED koplampen met LED dagverlichting • Parkeersensoren vóór • Parkassist • Elektrische achterklep • Keyless entry/go • Draadloze telefoonlader
Als losse opties ook nog bijbesteld:
• Elektrisch wegklapbare trekhaak • SEAT Drive Profile • Verwarmbare voorruit
Cadeautje van SEAT:
• Welcome lights in de buitenspiegels
De motor
Mijn Ateca wordt aangedreven door een 1.4 EcoTSI 110kW motor met DSG. Deze beschikt over Active Cilinder Management-technologie (ACT) waarbij de middelste twee cilinders bij lichte motorbelasting (toerental 1.400-4.000 tpm; koppel 25-75 Nm) worden uitgeschakeld.
De technische gegevens:
• Boring/slag: 74,5/80 mm
• Cilinderinhoud: 1.395 cm³
• Maximum koppel: 250 Nm bij 1.500-3.500 t/min
• Maximum vermogen: 110 kW / 150 pk bij 5.000-6.000 t/min
• CO2-emissie: 124 (g/km)
• Verbruik buiten bebouwde kom: 4.9 l/100km
• Verbruik binnen bebouwde kom: 6.4 l/100km
• Verbruik gemiddeld: 5.4 l/100km (1 op 18,5)
• Acceleratie 0-100: 8,6 s
• Topsnelheid: 198 km/u
•Afmetingen •DSG •Media System Navi •Velgen •Trekhaak •Drive Profile •Welcome Lights •Levering
Afmetingen/gewichten
De afmetingen en gewichten van mijn Ateca. In de tabel ter vergelijking de maten van mijn vorige auto, de SEAT Altea:
Afmetingen | Ateca | Altea | Ateca +/- | |||
Lengte Breedte Breedte inclusief spiegels Hoogte Hoogte met dakreling Interieurbreedte voor Inhoud laadruimte zonder 2e zitrij Draaicircel Leeggewicht |
4.363 mm 1.841 mm 2.078 mm 1.601 mm 1.615 mm 1.485 mm 510 liter 10,8 m 1.275 kg |
4.282 mm 1.768 mm n.b. 1.576 mm n.v.t. 1.480 mm 409 liter 10,9 m 1.395 kg |
+ 81 mm + 73 mm – + 25 mm – + 5 mm + 101 liter – 0,1 m – 120 kg |
DSG
Schakelen hoef ik niet in mijn Ateca. Daarvoor vertrouw ik volledig op de 7-traps DSG-bak met dubbele koppeling. Het betreft daarbij de DQ200 7F-versie met een maximum trekkracht van 250 Nm.
Media System Navi
Dankzij Upgrade Professional 3 is mijn Ateca voorzien van het Media System Navi met 8 inch touchscreen, 8 speakers en onder andere Navigatie Europa, DAB+, Apple CarPlay en ondersteuning van vele audioformaten.
Mijn velgen
17″ Dynamic velgen waarop 215/55 R17 banden worden geplaatst:
Trekhaak
Mijn Ateca is voorzien van een elektrisch wegklapbare trekhaak:
Drive Profile
Mijn Ateca beschikt over het Drive Profile waarmee verschillende instellingen van de wagen worden aangepast aan de omstandigheden en voorkeuren van de rijder. Mogelijk zijn Eco, Normal, Sport en Individual:
Welcome Lights
Mijn Ateca Style blijkt voorzien van een gadget dat normaal alleen beschikbaar is op de Xcellence-uitvoering: Welcome lights in de buitenspiegels. Een bijzonder leuk cadeautje van SEAT zullen we het maar noemen!
De auto is besteld bij en op donderdag 22 september 2016 afgeleverd door Wittebrug Voorschoten.
Op de eerste foto’s mijn auto nog in de showroom, de kilometerstand bij aflevering en de Ateca thuis geparkeerd direct nadat ik deze heb opgehaald bij de dealer…