Iedereen kent de brief van de RDW wel: jouw auto moet weer voor een APK. Hoewel je regelmatig naar de garage gaat voor een onderhoudsbeurt, is de APK verplicht voor iedereen. Hiermee garandeert men veiligheid op de weg voor iedereen. Alleen is de regelgeving veranderd in 2018. Wij leggen je graag uit waar je op moet letten.
Wat houdt een APK in?
APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Deze keuring is verplicht voor iedereen. De keuring is ingesteld om verkeersveiligheid te garanderen. Een specialist keurt of je auto wel voldoet aan de regels en dus veilig op de weg kan. Zonder APK mag je ook niet de weg op. Daarnaast wordt nu ook milieuregelgeving meegenomen tijdens een APK. Dit betekent dat je auto ook moet voldoen aan milieuregels.
Waarom zijn de APK regels aangepast?
De APK regels gelden voor alle auto’s in Europa. Deze regels zijn gericht op veiligheid. De techniek verandert in hoog tempo. Dit betekent ook dat deze regels verouderen. Dankzij deze grote veranderingen zijn nieuwe eisen nodig. Zowel op het gebied van veiligheid, als milieu, maar ook brandstoffen.
Tegenwoordig is milieu een hot topic. Daarom moesten ook de regels voor milieu en brandstoffen worden aangescherpt. Hiermee kan men bijdragen aan een schonere wereld.
Er is besloten de APK regelgeving aan te scherpen vanaf mei 2018. Het belangrijk deze regels door te nemen voordat jij naar de garage gaat. Zo voorkom je ook onnodige kosten.
Wat is er veranderd in de APK sinds mei 2018?
Techniek verandert in een hoog tempo en een foutje blijft in een klein hoekje zitten. Dat realiseren ze zich ook bij de APK. Daarom wordt nu ook gecontroleerd op de werking van het controlesysteem. Zoals het controlesysteem van:
- airbags;
- bandenspanning;
- stuurbekrachtiging;
- remsysteem;
- gordelspanners.
Het is belangrijk voor de verkeersveiligheid dat deze controlesystemen correct werken. Hiermee garandeer je dat iemand veilig op de weg kan.
Is dit niet orde? Dan heb je wel een probleem. Auto’s met een kentekendatum vanaf 2018, waarbij bijvoorbeeld het controlelampje brandt, worden afgekeurd in deze gevallen. Je moet dit dus direct repareren. Heeft jouw auto een kenteken datum tot en met 2017. Dan krijg je een reparatieadvies. Echter, wordt er wel een aantekening gemaakt in het APK rapport. Je ontloopt dus zeker niet de reparatie.
Hoewel dit alleen maar goed is, is het verstandig hierop te letten voordat je naar de APK gaat. Je voorkomt onnodige extra kosten op dat moment. Een onderhoudsbeurt wordt alleen maar belangrijker dankzij deze APK regels.
Een andere belangrijke wijziging is gericht op dieselrijders. Vanaf mei 2018 wordt ook gecontroleerd of de dieselauto een roetfilter heeft. Zonder roetfilter bespaar je kosten op onderhoud, maar vervuil je het milieu enorm. Heb jij een dieselauto aangeschaft sinds of na 2011, dan is een roetfilter verplicht. Is de auto aangeschaft voor 2011, dan mag je nog zonder roetfilter rondrijden. Echter, noteren ze dit wel in het APK rapport.
Uiteindelijk doe je er verstandig aan sowieso een roetfilter te plaatsen. Aangezien vanaf 2020 het MRB tarief 15% hoger wordt voor dieselauto’s zonder of met een slecht werkend roetfilter.
Bel een garage voor meer APK informatie
Wil jij glansrijk de APK doorkomen en zonder extra kosten. Je doet er verstandig aan te vragen waar je allemaal op moet letten. Onthoud de bovenstaande punten sowieso. Bel een garage om meer informatie over APK regelgeving op te vragen. Je weet nu in ieder geval wel dat nieuwe auto’s moeten voldoen aan meer regels, zoals een goed werkend controlesysteem. Is hier iets mis mee? Laat dit dan ook direct repareren.