Als je een elektrische auto hebt, komt er een moment dat je moet opladen. Maar welk type laadkabel heb je nodig? En waarom is het belangrijk om je kabel niet opgerold te gebruiken tijdens het opladen? In dit artikel leggen we alles uit over de verschillende laadkabels, hoe je de juiste kiest en waarom veiligheid zo belangrijk is bij het opladen van je auto. We nemen ook de SEAT Ateca onder de loep, een populaire keuze in de SUV-markt, en kijken naar de laadkabel die je nodig hebt voor dit specifieke model.
Wat is het verschil tussen laadkabel type 1 en type 2?
Er zijn twee hoofdtypes, laadkabels elektrische auto: Type 1 en Type 2. Het belangrijkste verschil is de manier waarop ze opladen. Type 1-kabels worden voornamelijk in Noord-Amerika en Azië gebruikt en ondersteunen eenfase-laden. Dit betekent dat het opladen langzamer gaat en het laadvermogen beperkt is tot een lager aantal kilowatts. Type 2-kabels daarentegen zijn de Europese standaard en ondersteunen zowel eenfase- als driefase-laden. Dit maakt het mogelijk om je voertuig veel sneller op te laden, wat handig is voor moderne Europese elektrische auto’s. De meeste nieuwe voertuigen in Europa gebruiken dus een Type 2-kabel, die snellere laadtijden biedt.
Welke laadkabel heb je nodig voor je elektrische auto?
Het kiezen van de juiste laadkabel van Voldt hangt af van de aansluiting van je elektrische auto. Als je bijvoorbeeld een Type 1-auto hebt, heb je een Type 1 naar Type 2 kabel nodig om op Europese laadpalen te kunnen opladen. Dit komt omdat de meeste laadpalen in Europa Type 2 gebruiken. Heb je echter een Type 2-auto, dan kun je een Type 2 naar Type 2 kabel gebruiken, wat de standaardoptie is voor de meeste elektrische voertuigen in Europa.
Wat betreft de SEAT Ateca, dit model heeft momenteel geen volledig elektrische variant, maar er is wel een hybride variant, de SEAT Ateca e-Hybrid. Dit model gebruikt een Type 2-aansluiting voor het opladen. Dit betekent dat als je een SEAT Ateca e-Hybrid hebt, je een Type 2 naar Type 2 laadkabel nodig hebt voor opladen bij zowel thuis laadstations als openbare laadpalen. Als je de hybride versie oplaadt, kun je ook kiezen voor een snellader, waarmee het opladen veel sneller kan gebeuren dan bij gewone laadstations.
Waarom mag je de veel te lange kabel van je elektrische auto niet oprollen tijdens het laden?
Het oprollen van een laadkabel tijdens het opladen is gevaarlijk omdat het de veiligheid en werking van de kabel in gevaar brengt. Wanneer de kabel oprolt, kan er teveel warmte in de kabel blijven hangen, wat kan leiden tot oververhitting. Dit verhoogt het risico op beschadiging van de kabel, kortsluiting of zelfs brand. Bovendien kunnen opgerolde kabels mechanische spanning ervaren, wat de levensduur van de kabel aanzienlijk verkort. Het is dus belangrijk om je laadkabel volledig uit te rollen voordat je begint met opladen, zodat de kabel goed kan afkoelen en optimaal functioneert zonder veiligheidsrisico’s.